Pravidla zdravého stravování

Zdravá strava dle TCM » Pravidla zdravého stravování

 
 
 
  • Pravidelnost - jezte málo, často a pravidelně
Zdravá strava se stává skutečně zdravou, za předpokladu, že jíme pravidelně. Pravidelností rozumíme například každé dvě až dvě a půl hodiny. Zabráníme tak tvorbě tuků, kterou se organismus sám brání a tvoří si tak tukové zásoby. Tyto zásoby pak organismu pomáhají k překonání nepravidelnosti ve stravování.

  • Rostlinná strava - jezte zelené, maso omezujte
Zelenina a hlavně luštěniny nemají tolik "energie". V dnešní době obsahuje strava až zbytečně energie, kterou má pak člověk přehršle. Vzhledem k současné době a zaměstnání, nemá běžný člověk takový výdej energie, jako příjem. Nadbytek energie vede k celé řadě civilizačních, tělesných a duševních nemocí.

  • Domácí strava - polovina úspěchu
Vynechte levné restaurace a závodní vývařovny, pamatujte na to, že za kvalitu se platí. Typický Čech nechce bohužel utrácet za kvalitu na úkor kvantity, jakmile vidí deset knedlíků na talíři, řekne, o jak výbornou restauraci se jedná. Nelze uvařit za málo peněz zdravé jídlo. V tom případě jsou nejlepší bioprodukty z ověřených biofarem, případně z vlastní zahrádky, vlastnoručně uvařené.

  • Jezte střídmě a pestře - nepřejídejte se
Vždy se člověk cítí lépe lehce hladový než mírně přejedený. Neopakujte stále stejná jídla, experimenujte. Pestrost stravy dodá organismu i širokou škálu živin a vitamínů.

  • Jezte pomalu - klid a pohoda bez stresu
Francouzi či Italové by nás mohli učit jak dosáhnout požitku z jídla. Další výhodou pomalého stravování je dřívější pocit sytosti a tedy sníme méně a cítíme se lépe a lehčeji.

  • Jezte bez extrémů
V případě porušení zásady zdravé životosprávy, se tak nic zásadního nestane, pokud je organismus dostatečně zdravý takový hřích vykompenzuje. Pokud však je ono porušování životosprávy častější či organismus nemocný, následky se bohužel dostaví dříve či později v podobě nemoci. Pokud si tedy nějaký ten den "dopřejete", neváhejte následně nastolit na několik dní přísnější režim a utáhnout si opasek a vrátit se zpět ke zdravé stravě.
 
Nikdy nezapomeňte, že po dobrém a kvalitním jidle, by se měl člověk cítit lépe než před ním.